tisdag 25 januari 2011

OoOo vad en liten gumma kan gnoOo...


Man kan ju undra vad det är för fel på mig...Först gör jag ingenting, sen ska jag helt plötsligt göra flera saker samtidigt....
Kl. 16 idag börjar jag göra en pizza sallad som jag tänkte ha till en lasagne som jag tänkte göra.....Men istället delar jag köttfärsen och börjar jag strimla vitkål och morötter till en pirogfyllning...Sätter en deg till havretekakor och medan den jäser steker jag röran till piroger (färs, vitkål, morötter, lök och kryddor). När den puttrat färdigt bakar jag ut tekakorna och medan de jäser gör jag pirogdegen...Sen gör jag allt i ett virrvarr plus en cowboysoppa bestående av färs, lök, potatis och paprika...Jag gräddar brödet bakar ut pirogerna och jäser och gräddar dem..Och utfodrar barnen...varav den ene vägrar äta, han älskar inte cowboysoppa...Jag trodde det skulle bli intressant med lite Westernmat..Tji fick jag..Nästa gång ska jag kalla det för Buzz Lightyearsoppa... Eller kanske Buzz piroger...
Sen fick jag ont i magen och trodde NU! NU! är det min tur (otur) att få magsjuka...Den verkar slå till snabbt och utan förvarning..ja, föruton att hälften av arbetskamraterna har haft det..Och en del vårdtagare...
Tog mig ett stort glas med resorb och huvudvärken jag dragits med hela dagen och den plötsliga magvärken försvann...
Jag måste lära mig att dricka nångång ibland! Inte bara kaffe....

Igår hade M cirkusskola. Jag och LilleW följde med in till stan och gick till biblioteket. Hade böcker hemma på övertid...som vanligt..jag är hopplös! Varje gång jag är där så undrar jag vad folk gör med sina barn!? Hur får de dem att sitta still? Där sitter mammor och pappor och läser för sina barn. Och barnen sitter still...Eller så går de runt och väljer böcker tillsammans, lugnt och stilla..Eller sitter och spelar ett spel, eller lägger ett pussel i lugn och ro...
Men inte jag..och inte LilleW...Han springer runt och gömmer sig för mig och tjuter högt av glädje när han ser att jag är på väg mot han och springer och gömmer sig någon annanstans. Medan jag Sssssshar! Och väser att han ska hålla sig lugn...Han går runt och pratar med folk och sätter sig och lyssnar på någon annan förälder som läser...och lägger sig i handlingen..och illustrerar den gärna högljutt...
Ibland försöker jag "gömma" mig bakom någon läsning och låtsas som det inte alls är jag som har ansvaret för den vilde lille herren...Eller som att jag inte ser eller märker vad han gör.... Går bara diskret efter och plockar upp förödelsen...Sen tror jag att alla de pedagogiska föräldrarna skakar på huvudet åt mig och undrar vad JAG gör med mina barn...
Men jag tror de ger sina barn lugnande innan de går till biblioteket, för inte ens mitt lugna barn, var det när vi var där... Även M sprang omkring och busade....Något skumt är det...
När M var färdig gick vi till Burger King och där showade LilleW också..Men det var inte så farligt för då var M med och tyckte att han var pinsam..Och då tyckte inte jag det...När vi var färdiga och gick till torget för att ta bussen hem..Då var det 20 min kvar tills bussen skulle gå...20 min är en evighet för en fyraåring..Så vi lekte kurragömma och hade riktigt roligt alla tre och vi var nog ganska pinsamma allihop......

Inga kommentarer: